Förebygg stressen med rätt metoder

Under 2016 sjukskrev sig mer än 74000 människor på grund av stressrelaterad psykisk ohälsa.  I samband med en underökning vid en stressklinik rapporterades att mer än tre fjärdedelar av de drabbade relaterade till problem kopplade till både privatliv och arbete. En femtedel av de tillfrågade menade att det endast var arbetsrelaterat.

Faktum är att långtidsjukskrivningar har sedan sedan 2010 ökat med hela 80%. Tre femtedelar av alla långtidsjukskrivningar beror av stress enligt stressforsknings-institutet rapport från förra året. De orsaker, alltså stressorer, som anges vara arbetsrelaterade är kvantitativa krav, emotionella krav och dåligt ledarskap. Mest drabbade är kvinnor, mycket beroende på en snedvriden könsfördelning inom vård och skola.

Naturligtvis är situationen mest olycklig för de drabbade, men det råder ingen tvekan om att det även orsakar stor skada både för kollegor, arbetsgivare och samhället som helhet. Ingen vettigt funtad chef eller ledare vill naturligtvis vara orsak till att någon drabbas av utmattningssyndrom. Trots det saknas ofta handlingsplan och struktur för att förebygga den svarta svan som utmattningssyndrom utgör.

Genom att bland annat organisera sitt arbete, vara strukturerad och ha en tydlig kommunikation utan missförstånd kan många av problemen undvikas med rätt metoder. Här är min lista på saker som förebygger stress.

  • Lär dig hur och varför vi människor fungerar som vi gör i olika situationer, inte minst när vi blir stressade.
  • Sätt upp små mål, gör en sak i taget och få dem avklarade.
  • Kommunicera med dina kollegor och berätta vad du upplever och känner i olika situationer istället för att försöka förklara hur du tycker att någon annan är, chef eller kollega.
  • Kommunikation är alltid på mottagarens villkor, det betyder att du som kommunicerar också måste vara säker på att det du säger når fram.
  • Uppmuntra varandra och när den inre motivationen.
  • Glöm för allt i världen inte bort återhämtning. Har du mycket att göra på jobbet så se till att du orkar hela vägen. Ett hockeylag har knappast hårdträning kvällen innan en viktigt match. En marathonlöpare börjar inte med att spurta.
  • Ät gott, sov ordentligt (gå och lägg dig tidigt) och njut av livet.

Vi har ett helt nytt år framför oss, fyllt av möjligheter och framgångar. Låt oss tillsammans ta vara på det göra 2018 till det bästa året på länge!

Andreas Kjörling, författare och talare med fokus på stress och hållbarhet
Cognoscenti AB

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CAPTCHA *